sobota 25. července 2015

Šik po francouzsku - II. dieta a stravování


Krásné sobotní ráno!


Neznám ženu, která by alespoň jednou v životě nevyzkoušela nějakou tu dietu, 
která by neřešila jídlo. 
A tomuto tématu se proto věnovala i další kapitola knížky Madam Chic od Jennifer L. Scottové.

Tak jako mne nejvíc u šatníku překvapilo pravidlo 10 kousků a dost, 
u Francouzů mne překvapilo, 
tedy alespoň u těch, o kterých se v knížce píše, 
že mají pouze tři jídla za den a mezi nimi nic nejí. 
Tady vidím, že o Francii skutečně vím pramálo.
Mohlo by se zdát, že tedy v období mezi třemi hlavními jídly by mohl Francouze trápit hlad,
 ale skutečnost je úplně jiná.
  


Zdroj fotografie: Pinterest


Určitě mi dáte za pravdu, 
že pokud dodržujeme jídlo v pravidelných intervalech,
 nemůžeme trpět hlady.
 Pocit hladu, nebo lépe řečeno to, že nás honí mlsná, 
se ukazuje ve chvílích, kdy se začneme nudit.
Takže obvykle přichází v době, 
kdy přijdeme z práce, denní povinnosti máme za sebou, 
dáme se do klidu a najednou nevíme co by.
Občas se mi stává, že hlad pocítím i v práci po ránu.
Ale tam je to způsobeno tím, 
že se prostě nenasnídám.
Tohle je můj problém.
Ačkoliv vstávám poměrně časně a naše děti budím již ve 3/4 na 6, 
dohlížím na to, aby se VŽDY před odchodem do školy a do školky nasnídaly.
Ať je to jogurt, cereálie, koláč, buchta, nebo někdy namazané pečivo se šunkou.
Ale na sebe už v tomhle ohledu moc přísná nejsem.
Mám období, kdy se pokouším tohle pravidlo dodržovat, 
pak ale zase sklouznu k tomu,
 že mám začátek dne bez ranního jídla.


Pokud tedy nechceme trpět hlady a potom do sebe ládovat bezmyšlenkovitě to, 
na co zrovna přijdeme,
měli bychom dodržovat pravidelné intervaly jídla, 
které vyhovují zrovna nám.
Ať jsou to tři vydatná jídla přes den jako ve Francii- snídaně, oběd a večeře, 
nebo jako je to více rozšířené u nás 
- ještě dopolední a odpolední svačina.
 
Ve Francii si lidé příliš nelámou hlavu s tím,
že jídlo je opravdu poctivé.
Neodpírají si -  
neodpírají si pořádné bohaté jídlo, neodpírají si dezerty ani sladkosti. 
A přesto Francouzi netrpí nadváhou.
Takže na tom něco bude.
Ale co?
Je to o přístupu k jídlu.
Pokud při každém dobrém jídle budeme přemýšlet, kolik má kalorií,
jídlo si nikdy náležitě nevychutnáme. 
A to není moc zdravý přístup k jídlu.
Myslím, že každý z nás ve skrytu duše o tomhle víme,
ale na druhou stranu se prostě nechceme vzdát toho,
že se naše postava bude alespoň částečně přibližovat tomu, 
jak chceme vypadat.
I když často za cenu toho,
že si prostě nevychutnáme to, 
co bychom si přáli.
Takže proč třeba nezkusit to,
že si k jídlu dáme to, na co máme chuť,
ale nebudeme se přecpávat, budeme jíst pomalu a užívat si to?
Když chodím na jídlo v práci,
už mě jedna paní za pultem zná.
Vždy se zeptá: Poloviční přílohu? a spolu se zasmějeme :-)
Ano, dávám si poloviční přílohy a i tak někdy ne vždy celou sním. 
Nebudu tvrdit, že si během roku neodpírám.
Je to hlavně v období, kdy se blíží léto.
Ale na druhou stranu, pokud mám na něco opravdu chuť,
dám si to,
ale snažím se dát takovou porci,
která uspokojí moje chuťové pohárky, 
ale přesto se "nenarvu k prasknutí".


Zdroj fotografie: Pinterest

A jak jste na tom s jídlem za pochodu?
Podle knížky rozhodně není šik.
Ale tohle pravidlo já osobně porušuji opravdu často.
Možná to znáte také.
Jdete na nákup, trápí vás hlad nebo chutě,
 protože jste během dne pravidelně  a vydatně nejedli,
a tak si v obchodě koupíte to, 
na co máte chuť a po cestě domů se do toho s chutí zakousnete.
Přijdete domů a pomalu ani nevíte,
 co jste to měli, jak to vypadalo a prostě jste si to neužili tak,
 jak by si jídlo zasluhovalo.
V tomhle ohledu bychom se měli asi více rozmazlovat.
Posadit se a na jídlo si udělat čas. 
Minimálně když jsme doma.

Jídlo bychom si měli užívat v klidu a náležitě si ho vychutnávat.
Abychom věděli, co jíme, jak to chutná a vypadá 
a užili jsme si ho doslova všemi smysly.
Občas se mi totiž stává, 
že už odpoledne vlastně ani nevím, 
co jsem měla k obědu (v případech, kdy jdu na oběd v práci).
Jídlo sním rychle a pak zase honem k práci.

Vím, že pokud chodíme do práce,
není to moc jednoduché,
vše je časově náročnější.
Ale pravdou je, 
že když jedeme pak na dovolenou
 a máme na vše dostatek času, včetně stolování a jídla,
vše si náramně užíváme.
Nebylo by tedy na škodu se o to alespoň i během pracovního týdne pokusit.
Minimálně jedním společným jídlem denně.
U nás je i tohle problém. 
Když vstáváme do práce a do školky a školy,
manžel už je z domu na cestě do práce a když večeříme,
ještě stále není doma.
Ale moc bych chtěla, 
abych se alespoň s dětmi pokusila o to společně povečeřet,
 v klidu, v pohodě, povídat si, co se za ten den přihodilo.
Někde je to možná zcela běžné,
ale za sebe musím napsat,
že v tomhle máme rezervy.

Pokud si máme tedy jídlo společně užít,
měli bychom si dát záležet i na tom, 
v jakém prostředí budeme jíst, jak si připravíme stůl a jak naservírujeme pokrm.
Nebudu tady psát,
že vždy jíme jako v restauraci.
Na stole ubrousky, květiny, zapálené svíčky, hraje hudba.
 Ale na druhou stranu zase takto nejíme pouze a jenom na Vánoce.
Dokonce i naše děti mají moc rády,
když mohou připravit stůl k nedělnímu obědu se vším, 
co jídlo dělá hezké a nebo když nám mohou nachystat nějakou svačinku se všemi příkrasami. 
Už moje mamka nás vedla k tomu,
že jídlo se na talíř jen tak "nefrkne",
ale že by mělo na talíři i hezky vypadat.
Proto se většinou snažíme,
aby jídlo bylo hezky naservírované,
bylo doplněné něčím zeleným.
Prostě aby se jedlo i očima.
Což je určitě velmi příjemné!
Tímhle  jsou mi velikou inspirací různé foodblogy a časopisy.
Je tolik úžasných způsobů,
jak naservírovat třeba i jen "obyčejné" jídlo.
Tak proč toho nevyzužít!



 Zdroj fotografie: Pinterest


Takže kapitola o dietách a stravování byla pro mne 
v mnohém opět velmi inspirující.
Upozornila mne a donutila přemýšlet nad tím,
 co děláme špatně, co by bylo fajn dělat lépe 
a co by bylo fajn nedělat vůbec.

Takže co jsem si odnesla z této kapitoly?


1. cpát se celý den není šik


2. jídlo si neodpírat a užívat si ho se vším, co k jídlu patří


3. nejíst za pochodu


4. užívat si společná jídla se svou rodinou


5. snažit se jíst kvalitní jídla


6. pít během dne dostatečné množství vody


7. dopřát si lehký pocit hladu mezi jednotlivými jídly a nezahánět ho zrovna tím, co mi přijde pod ruku 

8. jíst pravidelně


A jak jste na tom vy, milé čtenářky?
Máte nějaké zlozvyky co se stravování týká,
 kterých byste se chtěly zbavit?
Trápíte se pravidelně různými dietami 
nebo si jídlo naopak užíváte?
Budu moc ráda,
když mi opět napíšete vaše postřehy.
Zároveň bych vám všem chtěla moc poděkovat za všechny reakce k předchozímu článku.
Měla jsem z nich ohromnou radost a moc hezky jsem si početla!


Takže vám přeji krásný víkend, doufám, že si užijete nějakou delikatesu bez výčitek a hlavně!
I u jídla můžeme být šik :-)


Vaše Radka






4 komentáře:

  1. Radu ráda jsem si přečetla tvé Šik po francouzsku jak o módě, tak i o stravování a musím naprosto souhlasit. Také mám raději méně kousků v šatníku, ale snažím se víc o kvalitu. A na doma si kupuji nějaké levné oblečení. Se stravováním nemám problém, vařím každý den, takže máme povětšinou společné obědy a večeře tak různě, hodně lehké. Vpravuji do jídel hodně zeleniny. Mám ráda hezky na stole prostřeno, jíme i očima, že ? Jeden čas jsem se snažila o svačiny mezi jídly, dodržovala časové intervaly, ale zjistila jsem, že se do nich nutím, že na ně nemám chuť, že mi to nějak není přirozené a tak jsem přestala. Stačí mi prostě jíst 3x denně, menší porce. Asi si to každý musí vysledovat sám. Moc zajímavě jsem si u tebe početla, hezky si námět z knihy zpracovala, bavilo mne to.
    Krásné letní dny Radu.
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Álo, moc Ti se zpožděním děkuji za Tvůj vyčerpávající komentář, jsem moc ráda, že Tě články oslovily. Prostě jsem měla chuť vyzkoušet něco nového a měla jsem chu´t sepsat moje názory na tohle téma. Takže ještě jednou děkuji a přeji krásný zbytek parného dne! Radka

      Vymazat
  2. Ahoj Radko,
    tak já už od záklaní školy odmítala snídat a drželo se mě to až do dospělosti. Prostě jsem němala na nic chuť - max. 4 piškoty a nic jiného. V práci jsem pak moc nejedla a doma pak nevěděla co dřív. To se ale změnilo na mateřské. Začala jsem s dětmi snídat a jíst 5x denně. Po nastupu do práce odpadla dopolední svačinka, ale jinak se snažím jíst 4x denně. Snídám v práci, oběd si přinesu z domova a ohřeju. Odpoledne po příchodu si nám malou svačinku a pak máme s dětmi společnou večeři.
    Za pochodu občas jím, ale snažím se to eliminovat.
    Diety jsem nedržela, protože nemám vůbec žádnou chu't se trápit. Zatím jsem to nepotřebovala a doufám, že ani potřebovat nebudu. Poporodní kila šla dolů pomalu - procházky, pestrá strava 5x denně a nic jsem si neodpírala. Přece nemůžu za 2 měsíce schodit to, co jsem poctivě 9 měsiců nabírala. Snažím se mít ráda taková jaká jsem i se širšími boky a zadečkem. Postavu modelky mít nikdy nebudu a abych se dietou dostala na jejich váhu tak bych musela být anorektičkou a to opravdu né. Jsem jaká jsem a moje drahá polovička to ví. Líbila jsem se mu taková jaká jsem - nedokalaná, ale pro něj hezká.
    Milé dámy netrapte se dietami pokud máte nějaké to kilo navíc. Chlapům se stejně víc líbí baculatější holky.
    Tereza

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Terezko, moc Ti děkuji za Tvůj další vyčerpávající komntář. Víš co si zase pamatuji já, jako malá? K snídani jsme hodně dlouho musely pít se sestrou k snídani kakao. Žádný čaj, ale prostě kakao :-) Nebyla jsem moc mlíčňák, tak se mamka snažila alespoň touto formou do mě mléko dostat. Nebyl to vyloženě odpor k mléku, ale prostě mě to nelákalo. A taky jsem si vzpomněla na škraloupy, brrrr :-)
      Já sama na sobě pozoruji, že když si dávám jen pozor na to, co jím, ale když jím vše, ale v menších porcích, že jde nějak samo si postavu udržovat. Hodně chodíme pěšky, takže pohybu mám dostatek - dokonce když jsem byla ještě doma, nachodila jsem minimálně 6 km pěšky denně, několikrát do týdne se to dokonce pohyboalo i kolem 10 km.
      Samozřejmě si říkám, že by se dalo to a to vylepšít, ale jsem se sebou relativně spokojená a o to jde. Pokud je člověk spokojený sám se sebou, budou na něj i ti druzí tak nahlížet.
      Přeji Ti krásný zbytek dne a měj se moc hezky! Radka

      Vymazat